De klant is koning

Het belangrijkste onderdeel van een bedrijf zijn de klanten, natuurlijk is de directie en het personeel ook nodig, maar zonder klanten is er geen business. Daardoor is de klantenretentie ook noodzakelijk en dat moet goed en efficiënt worden aangepakt, vooral in een markt waarin er steeds meer concurrentie komt. Hier zijn een paar tips om de klantervaring te verbeteren.

 

Tijd om te belonen

Het is een goed idee om loyale klanten te trakteren voor het trouw blijven aan het bedrijf, dit zorgt bij de klant voor een gevoel van waardering. Het zorgt ervoor dat de trouwe klanten zich dus geapprecieerd voelen en voor nieuwe klanten is het een reden om vaker te komen, aangezien ze daarvoor beloond zullen worden. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een korting op bepaalde producten of een klein cadeautje eens in de zoveel tijd.

 

Maak het makkelijker voor de klanten

Een transactie moet zo makkelijk mogelijk zijn voor beide partijen, mensen zijn heel druk met werk, kinderen of het leven in het algemeen. Daardoor wil je bij een aankoop niet al te veel gedoe en het liefste dat je haalt wat je halen moet en snel kan af rekenen, zowel fysiek als online. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de suggesties voor terugkerende klanten op de website echt relevant zijn voor de klant en dat er bijvoorbeeld een goed geregeld bezoekerregistratiesysteem is en bij een groot evenement er gebruik kan worden gemaakt van een digitale receptie.

 

Ruimte voor feedback

Het is ook goed om de klant de ruimte te geven voor feedback, hierdoor kan je het bedrijf verbeteren op de plekken waar het minder goed gaat of in ieder geval op de plek waar de klant de meeste aandacht aan geeft. Ook geeft het de klant een gevoel dat er naar ze wordt geluisterd en laat het bedrijf ook persoonlijker overkomen. De klant moet echt het gevoel hebben dat hij of zij gewaardeerd wordt door het bedrijf en als dat doel behaald is, bestaat de kans dat je een klant voor het leven hebt.