Om te verklaren hoe omnichannel online marketing je bedrijf gaat helpen, is het eerst van belang om bewust te worden van de merkbeleving van je bedrijf. De merkbeleving is het totaal aan reacties van een (potentiële)klant op je merk of bedrijf. Goede merkbeleving draagt sterk bij aan het succes van je bedrijf. Er zijn verschillende soorten manieren om je merkbeleving tot uiting te laten komen. Zo kun je kiezen voor single channel, multichannel, cross channel en omnichannel. Het soort kanaal dat je gebruikt, hangt af van de manier(en) waarop je in contact komt met je klant. Dit staat aan de basis van je (online) marketingstrategie. Kom je goed en doeltreffend in contact met je klant? Dan krijgt het online marketing succes van je bedrijf een ware boost. Een van die manieren om in contact te komen met je klant, is door omnichannel. Dit wordt ook wel omnichannel online marketing genoemd. In dit artikel ontdek je wat het is, wat het voordeel ervan is en hoe je het toepast.
Wat is omnichannel?
Om goed begrip te krijgen van wat omnichannel is, gaan we eerst kijken naar de andere soorten manieren van merkbeleving.
Single channel
Te beginnen met single channel. Hierbij vindt alle communicatie plaats door middel van één kanaal. Dit kan bijvoorbeeld een fysieke winkel of een website zijn.
Multichannel
Bij een multichannel merkbeleving vindt de communicatie plaats via meerdere kanalen. Dit kan bijvoorbeeld een fysieke winkel aangevuld met een website zijn. Bij een multichannel merkbeleving zijn de verschillende communicatiekanalen niet met elkaar verbonden. De uitstraling en informatie op de website kan dus afwijken van de fysieke winkel.
Cross channel
Een cross channel is vergelijkbaar met een multichannel, maar hierbij zijn de verschillende kanalen wél op elkaar afgestemd. Zo kan de klant het product bijvoorbeeld zien en uittesten in de fysieke winkel om het vervolgens in de webshop te bestellen.
Omnichannel
Omnichannel is bijna hetzelfde als een cross channel. Het enige verschil is dat bij een omnichannel de verschillende soorten kanalen gelijk zijn aan elkaar. Zo biedt de fysieke winkel exact dezelfde informatie en verkoopprijs aan als de online winkel. Deze duidelijkheid zorgt ervoor dat de klant eerder geneigd kan zijn om over te gaan tot een aankoop.
Hoe pas je omnichannel toe?
Om omnichannel effectief toe te passen, is het belangrijk om je in de klant te verplaatsen. Ga na hoe de klantreis eruit ziet en zorg ervoor dat alle kanalen aan elkaar gelijk zijn. Zo dien je dus alle winkelprijzen óók in de webshop toe te passen. Daarnaast is het belangrijk om de informatie in de winkel en op de website aan elkaar gelijk te maken.
Omnichannel online marketing verschaft de klant de duidelijkheid die hij of zij nodig heeft om zonder vraagtekens over te gaan tot een aankoop. Ben jij klaar om te stijgen in je branche? Bekijk dan eens of een van de diensten van Heers wat voor je is en klik hier.