Als schoonheidsspecialist wil je natuurlijk de beste zijn in je vak. Je wilt dat de klanten tevreden zijn en het aan hun vrienden en familie vertellen. Daarnaast wil je dat de klanten blijven terugkomen voor nieuwe behandelingen. Om je klanten te behouden komen er wel wat specifieke dingen kijken. Wil jij weten wat je moet doen om je klanten te behouden en ervoor zorgen dat ze vaker terugkomen? Lees dan snel verder!
Vriendelijk en behulpzaam
Het klinkt misschien erg simpel, maar met vriendelijk en behulpzaam zijn kom je heel erg ver. Een nieuwe klant weet vaak niet precies wat hem te wachten staat en voor sommige is een schoonheidssalon een grote stap. Stel de klant dus gerust en luister goed naar wensen. Ontvang de klanten vriendelijk en wees duidelijk en behulpzaam met vragen of opmerkingen. Vraag daarnaast of de klant tevreden is met het resultaat en houd het gesprek oprecht en eerlijk.
Aandacht voor veiligheid en hygiëne
Veiligheid en hygiëne is waar klanten ook vaak hun mening op baseren. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de klanten goed in te lichten over de hygiëne in de salon. Zo is het voor de klant belangrijk dat ze hun handen goed desinfecteren en voor de specialist is het belangrijk dat speciale mondkapjes voor de schoonheidsspecialist gebruiken. Veilig en hygiënisch werken is bovendien ook belangrijk voor je eigen gezondheid. Zorg dat alle ruimtes goed schoon zijn en werk met schone materialen en apparaten. Vertel je klanten welke veiligheids- en hygiëne maatregelen je neemt, zodat hierover geen misverstanden ontstaan.
Contact houden met de kant
Een tevreden klant is natuurlijk het belangrijkste. Daarnaast is de contact met de klant erg belangrijk. Daarmee creëer je een persoonlijke sfeer. Een goede klantenadministratie is hiervoor essentieel. Het is onmogelijk om van elke klant alle details te onthouden. Verzamel en noteer daarom belangrijke gegevens van je klant, zoals zijn of haar wensen en de behandelingen die je hebt gegeven. Op deze manier toon je oprechte interesse.
Let op de uitstraling van de salon
De uitstraling van de salon is erg belangrijk. Het werkt namelijk mee aan de beleving van de klant. Besteed veel aandacht aan de keuze voor kleuren, meubels, decoratie, belichting, materialen en producten in je salon. Met de juiste uitstraling trek je sneller klanten aan die trouwe, vaste klanten worden. Daarnaast zorgt de uitstraling voor een bepaald gevoel: Rust, luxe of een hippe uitstraling.